onsdag 29 juni 2011

Minnen innan mobiltelefonens tid.

Lustigt egentligen. Där står en telefonkiosk, alldeles onyttbar! Ingen reagerar väl över dessa precis, men visst går tiden och utvecklingen går framåt.
Finns det telefonkiosker kvar ännu? Heter det telefonkiosk? Och varför heter dom så?
Innan mobiltelefonen var det ju detta som gällde när man ringde hem och drog en "nödlögn" om att man missat bussen hem och kommer med nästa, liiiiiiiiite senare.
Minnen dyker upp även från tidig tonår, att man kunde trycka på sos knapp och det gjorde man :) Fy skäms på mig.
En gång försov jag mig till jobbet, hade precis flyttat och telefonen var inte kopplad. (Det kunde ju ta flera veckor innan det fixades) ja då var det bara och skynda ut till torget och till närmaste telefonkiosk och ringa bossen. Det var inte heller så populärt precis, kanske berodde det på att jag inte hade vaknat före 12.  Jisses vad man kunde sova på den tiden.
Och det kan jag ännu, fast då mest i etapper!
Denna kiosk står på min camping, tom ock kanske duger som regnskydd.
 Liten historielektion :)
Tar gärna emot svar på mina frågor och är det fler som har roliga minnen av telefonkiosker, så dela gärna med er.

Inga kommentarer: