tisdag 27 september 2011

SIFO och EU



Idag har jag gjort en samhällsinsats igen.
Fick ett samtal för några veckor sedan från SIFO om dom kunde få ställa frågor till mig om en utfrågning som EU har beställt.
Ja visst, sa jag :)
Brukar alltid ställa upp på liknande undersökningar om tid finnes.
Efter jag tackat ja, så hör och häpna skulle vi komma överens om ett datum och plats för träff!!!
Hm! Brukar ju vara avklarat på telefon på en kvart annars.
Mötet var på Surte bibliotek med en ung dam som hade en massa frågor som jag skulle svara på efter olika alternativ.
Frågorna handlade mycket om arbete, utbildning, ekonomi, pension, framtid, skatter och många andra stora frågor i livet.
Oro för att behålla jobbet, hur länge man ska arbeta innan pension tas ut, om man ska ta hand om sina anhöriga och ersättas av stat och kommun.
Ja jisses, inte lätt när man har jobbat sedan 06,00 samma dag. Hjärnan arbetade på högtryck.
Tjejen som frågade hade jobbat sedan 11,00 på löpande band och frågat ut och var själv lite trötter.
Men det gjorde hon bra. Sedan kom frågorna till sist om boende + förhållande osv.
Inget konstigt med det heller. Kanske!!
Familjeförhållande? Hemmaboende barn? Skild/gift/sambo?
Enligt EU:s frågeställning så finns det inga särbon!! Och som barn räknas inte förvärvsarbetade ungar.

Egentligen så bor jag enligt EU frågeställning ensam i en bostad som jag inte har betalt färdigt ännu :)

Men för att få ihop till de 2 personer som ändå bor i mitt hushåll så fick jag bli sambo med min egen son, IBLAND :)
Eftersom särbon ändå bor här ofta oxå ibland.
Och när han gör det räknas inte sonen!
Sorry Putte :)
Frågan är: Hur får man EU och fatta att det finns faktiskt även andra förhållande:
SÄRBO (för det mesta, rullebo ibland)
 PS! Tur att särbon/rullebon tackade nej till samma utfrågning. Det hade nog ställt till det annars :)

1 kommentar:

reneesfotoblogg sa...

Sa du att det var ang EU? Men har du inte fattat att man måste passa in i mallen? Inga krokiga saker och alla stöpta i samma form. Alltså stämmer du inte in! Och det tycker jag är en djävla tur!