söndag 22 juli 2012

Semestertur till Finland: del 2

Helsingfors/Helsinki var oxå ett av våra resemål på Finlandsturen.
2 dygn blev inbokade på centralt beläget hotell.
Suomenlinna/Sveaborg och den vita kyrkan hade jag som bild från ett tidigare besök i min ungdom.
Om dom fann jag. Båtturen till borgen får jag ta senare i bloggen.
Domkyrkan är så pampig och fin och syns från nästan alla håll i Helsingfors.
Här är en bild över salutorget med en massa god mat att dinera och varor att handla.
I bakgrunden syns Svenska ambassaden, en miniatyr av slottet  tyckte vi.
 Framför kyrkan står Alexander 1 med snygg skitande huvudbonad :)
Och sådana fanns det gott om. Snabba som rackarns var dom på att knycka både glass och mat.
Stockman, ett av Europas största varuhus firar 150 år i år. Här finns allt i detta hus.
Även många trevliga matställen och caféer.
Här startar även Alexandersgatan som för en förr eller senare till hamnen och salutorget.
Men det finns många hinder på vägen.
Affärer, affärer och alla hade dom rea :)
Men eftersom jag är en hänsynsfull kvinna (hade ju en gube med mig) så blev det mycket ögonshopping.
 Iittala är ju ett finskt märke med med massor av fint glas bl.a.
Jippie. Höll ju nästan få ryggskott, när jag tvärvände vid syn av denna skylt!
Fazer! En hel resturang och affär med gotti gott gott.
Fullt med folk, vad annars. Bra måste det ju ha gått då den funnits här sedan 1930 :)
 Godis och konditoridelen
Cafédelen! Blev så till mig av allt det goda så att allt om inställningar vid fotografering glömdes bort.
Lite oskärpa och extra skuggor får förlåtas :)
Inte behöver man vara orolig för att inte hitta rätt eller att förstå. Nej då, alla gator står både på finska och svenska likaså de flesta sevärdheter. Dessutom pratar de flesta även svenska.
 Det är inte bara i Göteborg det rullar spårvagnar.
Jepp, jag hittade en fin kyrka till :) Hm. Är detta ett ålderstecken tro?
Tempelplatsens kyrka en av de mest besökta av turister.
Naturligtvis fullt med besökande japaner med kameror i högsta hugg.
Och så jag med min Nikon :)
 Kyrkan är insprängd i berget och riktigt mäktigt. Taket består av helt av koppar.
Nu var det slut med kyrkor för denna gång.
Denna lustiga balkong fastnade i mitt blickfång under vandring på gatorna.
Här sitter eller står de styrandes i Finland. Riksdagshuset, ett stenkast från vårt hotell.
Lovar! Jag kastade inga stenar :)
 En drink sitter aldrig fel!
Under vår guidade tur berättades det att detta hus utsetts som Finlands fulaste hus 4 gånger. Den kallas för makkara-talo = korvhuset :)
Allt p.g.a. att det liknar en korv som ramar första våningen runt hela huset, och då pratar vi nästan om ett helt kvarter.
Vad denna gubbe har gjort för gott, för att få bli en staty placerad på en parkbänk, vet jag inte.
Fanns inga skyltar om det. Men något måste det ju vara. Mitt i city :)

6 kommentarer:

Rantamor sa...

Kollar igenkännande på dina foton..
helt galet kul...

Tjingelingen ha en fortsatt bra sommar.

Anonym sa...

Blev plötsligt väldigt sugen på en resa till grannlandet, hmm får bli ett annat år. Gillar den gröna bil/bussen framför kyrkan, en härlig kontrast. Ses kanske i morgon på jobbet.

reneesfotoblogg sa...

För första gången känns det som att Finland är ett alternativt resmål för jösses vad mycket vackert också Fazers förstås. Himla snygga bilder.

Mina fotostunder sa...

Härliga bilder från vår huvudstad! Resan på Saima kanal är det några år sen jag åkte men S:t Michel har jag nyligen besökt. Till Viborg blev det med buss en gång och några billiga stora linnedukar köpta på torget, en kuslig stad tyckte jag. Sån tur att du kom genom den stränga tullen i Ryssland med dina bilder...det är inte så roligt att åka till detta landet tycker jag. Tack för fina bilder du visar!
Ha det bra!

Unknown sa...

Så spennende bilder og tur , fantastiske bygninger og by.

Flotte bilder Lena , ha en fin kveld.

Maritklem.

Anki sa...

Härliga bilder från östra grannlandets huvudstad, där jag bara varit en enda gång... ser nu att jag vill dit igen!